مانیتور
صفحات نمایشگر که مانیتور نیز نامیده می شوند ، متداولترین دستگاه خروجی در کامپیوترهای شخصی محسوب می گردند. اغلب صفحات
نمایشگر از CRT)Cathod ray tube) استفاده می نمایند . کامپیوترهای Laptops و سایر دستگاههای محاسباتی قابل حمل
از LCD Liquid Crystal display و یا LED)Light-emiting diode) استفاده می نمایند. استفاده از
مانیتورهای LCD با توجه به مزایای عمده آنان
نظیر : مصرف انرژی پایین بتدریج جایگزین مانیتورهای CRT می گردند.
زمانیکه قصد تهیه یک مانیتور را داشته باشیم ، پارامترهای متفاوتی مطرح بوده که می بایست برای هر یک از آنها تصمیم گیری کرد.
- تکنولوژی نمایش ( CRT و یا LCT و یا ... )
- تکنولوژی کابل ( VGA و DVI دو مدل رایج می باشند )
- محدوده قابلل مشاهده ( معمولا" قطر صفحه نمایشگر است )
- حداکثر میزان وضوح تصویر (Resolution)
تکنولوژی نمایش
- {از سال 1970 که اولین نمایشگر ها ( مانیتور های مبتنی بر متن
) برای کامپیوتر های شخصی عرضه گردیند، تاکنون مدل های متفاوتی مطرح و
عرضه شده است :*}
- در سال 1981 مانتیورهای CGA)Color Graphic Adapte) را
معرفی شد. مانتیورهای فوق قادر به نمایش چهار رنگ با وضوح تصویر 320 پیکسل
افقی و 200 پیکسل عمودی می باشند.
- در سال 1984 مانیتورهای EGA)Enhanced Graphiv Adapter) را
معرفی شد. مانیتورهای فوق قادر به نمایش شانزده رنگ و وضوح تصویر 350 * 640
بودند.
- در سال 1987 سیستم VGA)Video Graphiv Array) را معرفی شد. مانیتورهای فوق قادر به نمایش 256 رنگ و وضوح تصویر 600 * 800 بودند.
- در سال 1990 سیستم XGA)Extended Graphics Array) را معرفی شد.
سیستم فوق با وضوح تصویر 600*800 قادر به ارائه 8/ 16 میلیون رنگ و با
وضوح تصویر 768 * 1024 قادر به نمایش 65536 رنگ است .
اغلب
صفحات نمایشگر که امروزه در سطح جهان عرضه می گردند ، UXGA)Ultra Extended
Graphics Array) استاندارد را حمایت می نمایند. UXGA قادر به ارائه 8 / 16
میلیون رنگ با وضوح تصویر 1200 * 1600 پیکسل است .
یک
آداپتور UXGA اطلاعات دیجیتالی ارسال شده توسط یک برنامه را اخذ و پس از
ذخیره سازی آنها در حافظه ویدئوئی مربوطه ، با استفاده از یک تبدیل کننده "
دیجیتال به آنالوگ " آنها را بمنظور نمایش تبدیل به سیگنال های
آنالوگ خواهد نمود. پس از ایجاد سیگنال های آنالوگ ، اطلاعات مربوطه از طریق یک کابل VGA برای مانیتور ارسال خواهند شد.
1: Red out 6: Red return 11: Monitor ID 0 in
2: Green out 7: Green return 12: Monitor ID 1 in or data from display
3: Blue out 8: Blue return 13: Horizontal Sync out
5: Ground 10: Sync return 15: Monitor ID 3 in or data clock
همانگونه که در شکل فوق مشاهده می نمائید ، یک کانکتور
VGA
از سه خط مجزا برای سیگنال های قرمز ، سبز و آبی واز دو خط دیگر برای
ارسال سیگنال های افقی و عمودی استفاده می نماید. در تلویزیون تمام سیگنال
های فوق در یک سیگنال مرکب ویدئویی قرار می گیرند. تفکیک سیگنال های فوق ،
یکی از دلایل بالا بودن تعداد پیکسل های یک مانیتور نسبت به تلویزیون است .
با
توجه به اینکه آداپتورهای VGA قابلیت استفاده کامل از مانیتورهای دیجیتال
را ندارند ، اخیرا" یک استاندارد جدید با نام DVI)Digital Video Interface)
ارائه شده است . در تکنولوژی VGA می بایست سیگنال های دیجیتال در ابتدا
تبدیل به آنالوگ شده و در ادامه سیگنال های فوق برای مانیتور ارسال گردند
.در تکنولوژی DVI ضرورتی به انجام این کار نبوده وسیگنال های دیجیتال
مستقیما" برای مانیتور ارسال خواهند شد. در صورتیکه از مانتیتورهای DVI
استفاده می گردد ، می بایست حتما" از کارت گرافیکی استفاده نمود که
تکنولوژی فوق را حمایت نماید.
محدوده قابل مشاهده
دو
پارامتر ( مقیاس ) اندازه یک مانیتور را مشخص خواهد کرد : اندازه صفحه و
ضریب نسبت . اکثر نمایشگرهای کامپیوتر نظیر تلویزیون دارای ضریب نسبت 3 : 4
می باشند. این بدان معنی است که نسبت پهنا به ارتفاع معادل 4 به 3 است .
اندازه صفحه بر حسب اینچ اندازه گیری شده و معادل فطر نمایشگر است ( اندازه
از یک گوشه صفحه تا گوشه دیگر بصورت قطری ) . 15 ، 17 و 21 اندازه های
رایج برای نمایشگر ها است . اندازه نمایشگرهای NoteBook اغلب کوچکتر بوده
و دارای دامنه بین 12 تا 15 اینچ می باشند. اندازه یک نمایشگر تاثیر
مستقیمی بر وضوح تصویر خواهد داشت . یک تصویر بر روی یک مانیتور 21 اینچ با
وضوح تصویر 480 * 640 بخوبی مشاهده تصویر بر روی یک مانیتور 15 اینچ با
همان وضوح تصویر نخواهد بود. با فرض یکسان بودن وضوح تصویر ، مشاهده یک
تصویر بر روی یک مانتیتور با ابعاد کوچکتر نسبت به یک مانیتور با ابعاد
بزرگتر ، کیفیت بالاتری را خواهد داشت.
حداکثر وضوح و دقت تصویر